• سه شنبه ٨ اسفند ١٤٠٢-١٦:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٠٨
در واکنش به گزارش عضو شورا:11-218

اصلی ترین مشکل محله امامزاده یحیی،واقع شدن در حریم میراث است

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش محله گردی محله «امامزاده یحیی» در منطقه 12، نظرات و پیشنهاداتی مطرح کردند از جمله اینکه مهمترین مسئله در محله امامزاده یحیی، واقع شدن در حریم میراث فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا، در واکنش به گزارش ناصر امانی در خصـوص محـله امام زاده یحیی واقع در منطقه 12، خاطرنشان کرد:  اصلی ترین و جدی ترین مشکل محله امامزاده یحیی، عدم اجازه میراث فرهنگی مبنی بر محدودیت ارتفاع ساخت منازل مسکونی این منطقه است که سبب بقای بافت فرسوده این محله شده است. 
وی افزود: باید حرکتی صورت بپذیرد که محدودیت ارتفاع حداکثر یازده متر، حداقل به اندازه یک طبقه اضافه تر تبدیل شود. چمران ادامه داد: این محله از قدیم به همین شکل حفظ شده و هر چقدر جلوتر برویم؛ فرسوده تر و نا امن تر خواهد شد و هیچکس در این محله، ساخت و سازی صورت نمی دهد، بنابراین تخریب می شود و به مرور زمان تبدیل به مخروبه حواهد شد.
وی با اشاره به تبدیل شدن خانه های مسکونی این محله به انبار یا کارگاه و رهاسازی آن، اظهار داشت: در دانشکده معماری، چندبار محله امامزاده یحیی را برای دانشجویان،  به عنوان طرحی در نظر گرفتیم که با وجود این محدودیت ساخت سه طبقه و حداکثر چهار طبقه و استفاده از حیاط فضایی، بتوانند طراحی معماری خوبی انجام بدهد. قابل توجه شهردار محترم منطقه که در جلسه حضور دارند؛ در این طرح، طراحی هایی صورت پذیرفت که به عقیده من، موفق بود. 
رئیس شورای شهر با تأکید بر وجود راه برون رفت از مشکلات این محله، بر نقش مهم و همکاری مورد نیاز سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد و افزود: در صورت عدم همکاری میراث فرهنگی، این محله نیز به سرنوشت مشابه محله عودلاجان و پامنار دچار می شود! 
وی با اظهار تأسف از این وضعیت اظهار داشت: می روند در سر کوه ها خانه می سازند، در حالیکه محله هایی که از قدیم خانه بوده و همه چیز را هم داراست، رها می کنیم که در نتیجه، آنجا به صورت مخروبه، محلی برای جولان معتادین متجاهر و دیگر خلاف ها می شود.
چمران در پایان، با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری در این منطقه، اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی و همراهی شهردار محترم منطقه با سازمان میراث فرهنگی، این مسائل حل و رفع شود. 
 
آخوندی: اختصاص 250 میلیارد تومان از بودجه سال 1403 شهرداری تهران برای طرح امامزاده یحیی 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: با تأکیدات مهندس چمران و رأی و پیگیری دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، 250 میلیارد تومان از بودجه سال 1403 شهرداری تهران برای طرح امامزاده یحیی تخصیص یافته که از این مبلغ، 150 میلیارد از این مبلغ برای تملک املاکی ست که آقای امانی در گزارش خود، به آن اشاره کردند و 100 میلیارد آن برای انجام عملیات مورد نظر است. 
وی افزود گرچه این مبلغ برای حل تمام مشکلات این محله کم است اما نوید شروع رفع این مشکلات را می دهد.
 
انارکی: ضوابط و مقررات میراث فرهنگی، مانع بزرگ حس تعلق مردم به محله 
شهردار منطقه 12، متذکر شد: ضوابط و مقررات میراث فرهنگی، مانع حس تعلق مردم به محله امامزاده یحیی شده و مسبب شده تا زیست مخرب شبانه در این محله شکل بگیرد.
وی اظهار داشت: محله امامزاده یحیی، به واسطه بقعه امامزاده، هسته اولیه شهر تهران است و احتمال اینکه این محله نقطه اولیه شهر تهران باشد؛ بیش از دیگر محلات سنگلج و بازار است. 
انارکی افزود: محدوده محله امامزاده یحیی 68 هکتار است و معضلات بسیاری دارد. از جمله اینکه 85 درصد از این محله، بافت فرسوده است. 
وی با اشاره به آخرین سرشماری انجام شده در سال 95، خاطرنشان کرد: این محله یکی از معدود محلاتی در تهران است که ما در آن، شاهد رشد معکوس جمعیت هستیم و جمعیت آن از 14 هزار نفر در سال 1390 به 11 هزار نفر در سال 1395 کاهش داشته است. به همین دلیل، اتباع بیگانه و مهاجرین، در این منطقه مستقر شده اند. 
انارکی افزود: بزرگترین مشکل محله امامزاده یحیی، بافت فرسوده و مشکل تردد است. از  آنجا که از دهه 70، این محله در بافت میراث فرهنگی شهر تهران قرار گرفت؛ عملاً هیچ یک از معابر، قابلیت تعریض و دو طرفه شدن را ندارد. لذا بر همین اساس بزرگترین مشکل آن، مشکل تردد و عدم شکل گیری معابر متناسب با توسعه است. 
وی متذکر شد: اقدام سازمان میراث فرهنگی، هیچ توجیه اقتصادی برای ساکنین نداشته است. از سوی دیگر، با وجود اقدامات مثبت شهرداری نظیر احداث خانه مهربانی، بهسازی خانه شهید مدرس و احداث سرای کاظمی، همچنان این محله، دچار شب مردگی بسیار زیادی هست. 
شهردار منطقه 12 همچنین افزایش تراکم و افزایش ارتفاع ساختمان های مسکونی را یکی از اصلی ترین راهکار های مهم برون رفت از مشکلات این محله دانست.
وی با اشاره به بعضی اقدامات مفید صورت گرفته اعم از اقدامات اجرایی و تخصیص 250 میلیارد تومان از بودجه سال آتی شهرداری برای حل و رفع این مشکلات، از ریاست شورای اسلامی شهر تهران، تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرایی کردن نقشه راه پیشنهادی، مشکلات این محله در مسیر حل و رفع قرار بگیرد. 
در جمع بندی واکنش های پیرامون گزارش آقای امانی، مهدی چمران، ریاست شورای اسلامی شهر تهران، خواستار تشکیل جلسه شهردار منطقه با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی شهر تهران در راستای حل مشکلات محله امامزاده یحیی شد.
 
کد خبر: 11-218

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: